Skibsblokken

Helsingør Sømandsforening bestyrer 2 fonde/legater.

Sanctæ Mariæ Skibsblok er et fond, der er stiftet i 1927. Grundformuen på 1.000 kr startede med en beskedent overskud fra en indsamling til et kirkeskib, der er ophængt i Sct. Mariæ Kirke i Helsingør.

Konsul Peter Svendsen og hustru Andrea Svendsens legat til søens folk. Legatet er oprettet af købmand P. V. Svendsen ved testamente af 31/12 1942. Dets grundformue er på 10.000 kroner.

Sanctæ Mariæ Skibsblok

I 1927 henvendte provst S. Hansen sig til Helsingør Sømandsforening for at anmode foreningen om at starte en indsamling til fordel for et kirkeskib til Sct Mariæ Kirke, Helsingør. Se link.

Dette modelskib, fuldriggerne Sancta Maria, hænger i dag som kirkeskib i Sct Mariæ Kirke, og pryder det – i forvejen – smukke kirkerum.

Det var fyrpasser Jens Hundborg, som lavede skibsmodellen ud fra tegninger af en 3-mastet bark, som Helsingør Skibsværft havde bygget i 1892. Dengang mente man, at en fuldrigger er mere prætentiøs end en bark, så derfor blev tegningen lavet om til en fuldrigger. (En fuldrigger er fuldt rigget med råsejl i alle master, til forskel fra en bark, som i den agterste mast – mesanen – kun fører gaffelsejl).

Bådebygger Holm lavede master og ræer af pommersk fyr fra gulvplankerne i Kronborgs riddersal.

Da kirkeskibet var færdigbygget og afleveret til kirken i 1927 (1. søndag i advent), fortsattes det med at samle penge ind til et nystiftet fond – Sanctæ Mariæ Skibsblok – som bestyres af Helsingør Sømandsforenings bestyrelse, samt sognepræsten ved Sct Mariæ Kirke.

Det startede med 35 kr i 1927. Nu - mange år senere - Sct Mariæ Skibsblok og Konsul Svendsens Legat i forening er ved at nå en fornuftig kapital, men da afkast af finansielle midler ikke er overvældende for tiden, arbejder foreningen fortsat på at øge kapitalen, således at det igen kan frigives midler til uddeling af legater.

I 1931, da Helsingør Sømandsforening fik en ny fane, blev dette smukke kirkeskibs motiv sat ind i den nye fane, og har været foreningens logo lige siden.

Fanen og Skibsblokken er altid til stede ved foreningens arrangementer.